***2
با سه کلمه زیر سر و کار داریم : TQM در تجزیه لغت
فراگیر: نشان دهنده همه گیر بودن آن است
کیفیت: درجه تطابق کالای تولید شده یا خدمت ارایه شده با نیاز مشتری بیان می کند
مدیریت: فن –هنر- یا روش اداره کردن –کنترل کردن و...
است .
***3
lفراهم آوردن محصول با کیفیت برای مشتریان است که انجام این کار افزایش بهره وری و کاهش هزینه را در بر دارد
lبا کیفیت بالاتر محصول و قیمت کمتر آن موقعیت رقابتی در بازار بهبود می یابد
***4
lدر سال 1924 شوهارت از شرکت آزمایشگاههای تلفن بل یک نمودارآماری برای کیفیت متغیرها ی محصولات ارایه شد. از این نمودار به عنوان نقطه شروعی برای کنترل SQC کیفیت آماری
نام برده میشود . در سال 1950 ادوارد دمینگ چند دوره سمینار در مورد روشهای آماری برای مهندسان زاپنی ارایه داد. زاپنی ها با استفاده از این مفاهیم استانداردهایی را برای کیفیت وضع کردند به هر حال رنسانس کیفیت در مورد محصولات آمریکایی در حال منتشر شدTQM اجرا بود در میانه دهه 1980 مفهوم
***5
اصل 1- تمرکز بر مشتری
اصل 2- رهبری
اصل 3- مشارکت کارکنان
اصل 4- رویکرد فرایندگرا
اصل 5- رویکرد سیستمی
اصل 6- بهبود مستمر
اصل 7- تصمیم گیری بر مبنای اطلاعات واقعی
اصل 8- روابط با تامین کنندگان براساس منافع دوجانبه