***3
qجوایز کیفیت ، جوایز و پاداشهایی هستند که براساس برخی از جنبههای کیفی عملکرد یک سازمان اهدا میگردند.جنبههایی که در حالت عادی یک سازمان مسؤلیت زیادی در قبال آنها ندارد .
qمعیارهای جوایزکیفیت همان عوامل اصلی مدیریت کیفیت جامع (TQM-Total Quality management ) هستند و موفقیت یا عدم موفقیت سازمانها در اجرای نظامهای مدیریت کیفیت جامع به این عوامل و کیفیت پرداختن به آنها ارتباط پیدا میکند .
***4
nگستردگی جوایزکیفیت
qطبق تحقیقات بعمل آمده بیش از 120 جایزه کیفیت، بهرهوری و برتری جویی یا تعالی سازمانی در سطح جهان وجود دارد و 64 کشور دنیا دارای جوایز کیفیت، بهرهوری، برتریجویی یا تعالی سازمانی هستند.این جوایزتنها محدود به کشورهای پیشرفته نمیشود، بلکه کشورهای در حال توسعهای همچون موریتانی، فیلیپین، سریلانکا، ویتنام، آفریقایجنوبی، اماراتمتحده، ایران، فیجی ، برزیل،پرو و ... نیز از سالها پیش صاحب مدلهای جایزه کیفیت هستند.
qمهمترین و اصلیترین بخش نظامهای جوایز کیفیت، معیارهای ارزیابی آنها میباشند و ارزیابی این جوایز ، سازمانهای داوطلب را براساس این معیارها و معیارهای فرعی وابسته مورد سنجش قرار میدهند و سطح تعالی آنها را مشخص میکنند.
***5
nمهمترین جوایز کیفیت
qسه فقره از مهمترین جوایز کیفیت که قبل از سایر جوایز بوجود آمدهاند به شرح زیر میباشند :
üجایزه دمینگ (Deming Price-DP)
üجایزه کیفیت ملی مالکوم بالدریج آمریکا (Malcom Bald ridge National Quality Award-MBNQA)
جایزه کیفیت اروپا (European Quality Awards-EQA)
***6
n تاریخچه جوایز کیفیت دمینگ و مالکوم بالدریج
q1951 : در این سال به خاطر قدردانی و تشکر از دانشمند برجسته آمریکایی آقای دکتر ادوارد دمینگ، اتحادیه دانشمندان و مهندسین ژاپن (Japan Union of scientist and engineer-juse) جایزه دمینگ را برقرار کرد.
q1987 : در این سال در سنای آمریکا به یاد دبیرکل بازرگانی آمریکا که در یک سانحه رانندگی فوت کرد، جایزه مالکوم بالدریج برقرار شد که پاسخی آمریکایی به جایزه پر پرستیژ دمینگ بود.