***1
oمجمعی جهانی، متشکل از سازمان های استانداردگذاری ملی است. کار تهیه استدانداردهای بین المللی بطور معمول توسط کمیتههای فنی انجام می شود. هر سازمان عضو، علاقه مند به یکی از موضوعاتی است که برای آن ، گروه کاری فنیای تشکیل گردیده و قوانین آن موضوع در این گروه ارائه می شود. سازمان بین المللی، دولتی و غیر دولتی با ISO ارتباط داشته و همکاری میکنند.
o ISO در ارتباط با کلیه موضوعات مطرح در حیطه الکترونیک با کمیسون بین المللی الکتروتکنیک IEC بطور نزدیک همکاری مینماید.
n
o وظیفه عمده کمیته عای فنی استانداردهای بین المللی است. پیش نویس استانداردهای بینالمللی پس از چرخیدن در میان سازمانهای عضو جهت رای گیری، توسط کمیته فنی پذیرفته میشود. انتشار پیشنویس ، بعنوان یک استاندارد بینالمللی حداقل نیاز به تأیید 75% آرا سازمان های عضو دارد.
oدر سایر شرایط ، بویژه هنگامی که یک ضرورت تجرای، در جهت انتشار چنین مدارکی وجود داشته باشد، یک گروه کاری فنی ممکن است تصمیم به انتشار انواع دیگری از مدارک قانونی بنمایند.
oمشخصات عمومی قابل دسترس (ISO/PAS) ISO Publicly Available Specification بیانگر توافقاتی است که بین کارشناسان فنی گروههای کاری ISO صورت گرفته و در صورت تصویب بیشتر از 50% اعضا اصلی کیمته در رای گیری انتشار مییابند.
***2
oیک ISO Thechnical Specification بیانگر توافقاتی است که پس از تصویب و اخذ 3/2 آرا اعضا کمیته فنی تایید و منتشر میشوند.
oیک ISO/PAS و یا ISO/TS پس از سه سال به منظور تصمیم گیری تأیید اعتبار برای سه سال دیگر، مورد بازنگری قرار می گیرد. اینگونه مدارک مجدداً پس از گذشت شش سال مورد بازنگری قرار میگیرند که یا باید به یک استاندارد تبدیل شوند و یا
ملغی گردند.
oJapan , International Automotive Task Force (IATF)
oISO /TS 16949:2002 توسط
oAutomobile Manufacturers Association , Inc , (JAMA) مدیریت کیفیت و تضمین کیفیت تهیه گردیده است.
oاین ویرایش دوم ISO/TS 16949 که از نقطه نظر فنی بازنگری شده است، جانشین ویرایش اول (ISO / TS 16949:1999) میباشد.
o بخشهای مندرج در کادر الزامات اصلی ISO 9001:2000 بوده و موارد خارج از کادر الزامات تکمیلی ویژه TS میباشد.
oدر این استاندارد ، مشخصات فنی “TS” ، لغت SHALL “باید“ به مفهوم یک الزام میباشد. لغت SHOULD “بایستی“ به معنی یک توصیه است. پاراگراف مرتبط با NOTE “یادآوری“ راهنمایی در جهت درک یا شفاف شدن الزام مرتبط میباشد.
***3
oملاحظات صدور گواهینامه
oصدور گواهینامه بر اساس این استاندارد شامل الزامات خاص مشتریان نیز میشود، در صورتیکه از جمله مشتریان عضو LATF باشد به مرجع “قوانین عضویت رسمی در LATF“ مراجعه شود.
oراهنمای LATD برای ISO/TS 169:2002
o“راهنمای LATF برای ISO/TS 16949:2002 “ مدرکی است شامل نمونهها، مثالها و توضیحات پیشنهادی مبتنی بر کوششهای انجام شده در صنعت خودرو که میتواند در جهت تطابق با الزامات این استاندارد کمک نماید.
oاین مدرک راهنما جهت صدور گواهینامه و یا انعقاد قرار بکار گرفته نمیشود.
oهدف از این استاندارد مشخصات فنی
oهدف از این استاندارد توسعه سیستم مدیریتی کیفیتی میباشد که بهبود مستمر را با تأکید بر پیشگیری از خطا و کاهش انحرافات و ضایعات در زنجیره تأمین فراهم میآورد.
oاین استاندارد همراه با الزامات کاربردی خاص مشتری، نیازمندیهای ا ساسی سیستم مدیریت کیفیت را برای سازمانهایی که متعهد به این مدرک هستند، تعریف مینماید.
***4
oاین استاندارد قصد دارد تا از انجام ممیزیهای متعدد جهت صدور گواهینامه جلوگیری نموده و نگرش مشترکی برای سیستم مدیریت کیفیت در حیطه صنعت خودروسازی و سازمانهای تأمین کننده قطعه جهت ارائه خدمات مرتبط با خودرو فراهم نماید.o
oاین استاندارد در اتصال با ایزو 2000 :9001 الزامات سیستم مدیریت کیفیت جهت طراحی و توسعه ، تولید و در مواقع لزوم نصب و ارائه خدمات برای محصولات وابسته به خودرو را تعیین می نماید.
این استاندارد مشخصات فنی (TS) برای مکان هایی کاربرد دارد که در آن قطعات معین شده توسط برای تولید و یا ارائه خدمات، ساخته می شوند.
oفعالیتهای پشتیبانی چه در مکان تولید یا ارائه خدمات (سایت) چه به صورت مجزا(مانند مراکز طراحی، دفاتر مرکزی و مراکز توزیع) به عنوان بخشی از مکان تولید و یا ارائه خدمات ، مورد ممیزی قرار میگیرند، اما نمیتوانند بر اساس این استاندارد به تنهایی گواهینامه دریافت کنند.
این استاندارد مشخصات فنی (TS) در چرخه تأمین خودرو میتواند بکار گرفته شود