***3
اهداف درس
آشنایى با مفاهیم کلیدى آموزش بزرگسالان ،تفاوت ها، تشابه ها و کاربردهاى هر یک
آشنایى با سرگذشت و ویژگى هاى آموزش بزرگسالان
شناخت ویژگی هاى روان شناختی و روان شناسی یادگیرى بزرگسالان
مطالعه روش هاى آموزش بزرگسالان، روش هاى برنامه ریزى و برخى دیدگاههاى فلسفى مربوط به بزرگسالان
***4
جایگاه درس.......................1
با توجه به توسعه دانش و تکنولوژی بزرگسالان به طور مداوم نیازمند بازآموزی می باشند .
نهادهای آموزش وپرورش دائما با تقاضای بزرگسالان برای بازگشت به مدرسه روبرو هستند .
در نتیجه کشوری که نتواند مؤسسات ضروری برای پاسخگویی این نیازها به وجود آورددر دنیای علم و تکنولوژی دوام نخواهد آورد
***5
امروزه آموزش بزرگسالان وبلکه آموزش مداوم برای همه کشورها اعم از پیشرفته یا در حال پیشرفت نه یک ضرورت سیاسی بلکه یک نیاز واقعی است.
***6
این درس که از دروس تخصصی دوره کارشناسی علوم تربیتی است سعی دارد:
ماهیت آموزش بزرگسالان، آموزش سواد و اهمیت اجرای برنامه های مربوط به این قبیل آموزشها را برای کسانی که به نحوی دست اندر کار آموزش به طور کلی و آموزش بزرگسالان به طور خاص هستند بشناساندتا به طور مؤثردر این قبیل برنامه ها مشارکت ویااز برنامه های در حال اجراپشتیبانی کنند.
***7
فصل اول
هدف کلى:
درک ضرورت و اهمیت آموزش بزرگسالان و آشنایى با مفاهیم،تعاریف،اصطلاحات گوناگون
این نوع آموزش و قلمرو کاربرد آنها.
***8
هدفهای رفتاری :
بیان اصطلاحات مختلف و مترادف با آموزش بزرگسالان و مقایسه آنها با هم
بررسی رابطه،تفاوت و تشابه نظام آموزش رسمی و غیررسمی
توضیح تفاوت مفهوم و قلمرو آموزش بزرگسالان و سوادآموزی
***9
تحولات اقتصادی-اجتماعی، به ویژه تکنولوژیکی فکرگسترش آموزش و پرورش را در کشورهای مختلف توسعه داده است.
با این وجود مساله بی سوادی هنوز باقی مانده است. جدول زیر نشان دهنده این مساله است.
***10
از دهه80-0 197توجه کشورها به ویژه کشورهای توسعه نیافته به مبارزه جدی با بیسوادی جلب شد و بخشی از فرایند نظام آموزشی ،به آموزش بازماندگان از تحصیل اختصاص یافت.
ویژگی های فردی و اجتماعی این افراد،آ موزش خاصی را ایجاب می کرد ،که امروزه به نام آموزش بزرگسالان(Adult Education) معروف شده است.
***11
تعریف مفاهیم
1.آموزش بزرگسالان
فرایندی سازمان یافته به منظور ایجاد آگاهی،شناخت و مهارت در بزرگسالان، تا در جهت تکامل حرکت و در سرنوشت جامعه خود از لحاظ اجتماعی،فرهنگی،سیاسی و اقتصادی مشارکت فعالانه داشته باشند.
***12
فعالیتهای سازمان یافته آموزش بزرگسالان
بنابرتعریف ،آموزش بزرگسالان شامل فعالیتهای سازمان یافته زیر است:
1.سواد آموزی
2.آموزش های فرهنگی
3.آموزش های فنی و حرفه ای
4.آموزشهای تکمیلی
5.آموزشهایی برای ارضای نیازهای روانی،سرگرمی و افزایش وسعت دید و بهبود نگرش بزرگسالان به زندگی و جهان.