***3
nسیستمهای برنامه ریزی منابع بنگاه که از دهه 90 میلادی مطرح شده اند، از جدیدترین جلوه های توسعه فناوری اطلاعات به شمار می آیند.
n استقرار آنها پیچیده، زمان بر و هزینه زاست و آمادگیهای سازمانی ویژه ای را طلب می کند.
nپژوهشها نشان می دهد که موفقیت پروژه های سنگین ERP درمراحل انتخاب، پیاده سازی، بهره برداری و بروزآوری، در سازمان متقاضی نیازمند وجود دانشهای ویژه ای در سازمان است.
nشناسایی دانشهای مورد نیاز برای نیل به موفقیت این سیستمها از نخستین گامهای فرایند مدیریت دانش در رابطه با نظامهای مزبور به شمار می آید.
nشناسایی، گروه بندی و رتبه بندی زمینه های مختلف دانشهای مورد نیاز سازمان که وجود آنها برای موفقیت پروژه ERP ضروری هستند در اولین مرحله پژوهش صورت گرفته است.
nبررسی مقالات، تحقیق میدانی و بهره گیری از تکنیک آماری آنالیز واریانس، در نهایت زمینه های موضوعی دانشهای مختلف در گروههای معنادار را بدست داده و از نظر اهمیت و نقش آنها در پروژه ERP اولویت بندی نموده است.
nبا شناسایی و اولویت بندی دانشهای مورد نیاز یک سازمان برای نیل به موفقیت در یک پروژه ERP ، زمینه مناسبی برای برنامه ریزیهای آموزشی و انجام اقدامات ضروری برای کسب این دانشها در سازمان فراهم می آید.با ارزیابی وضع موجود سازمان از نظر دانشهای موردنیاز در فازهای مختلف پیاده سازی سیستم،میتوان از بسیاری از هزینه های غیر ضروری جلوگیری کرد و موجب تسهیل چرخه عمر پروژه شد.
***4
nسیستمهای ERP به عنوان مبحثی نوین در آخرین دهه از قرن بیستم مطرح شده اند که به بهره گیری از مفاهیم مهندسی مجدد فرایندها و یکپارچه سازی سیستم به بهبود زنجیره تامین مواد و منابع، کاهش موجودی ها و زمان تولید، حذف اقدامات تکراری و در نهایت به بهینه سازی تولید می انجامد.
nسیستمهای ERP به لحاظ بهره مندی از مزایای متعدد از جمله ساختار یکپارچه و توان بهبود بر مبنای مهندسی مجدد فرایندها از جدیدترین و موثرترین نمودهای فناوری اطلاعات به شمار می رود.
nاین سیستمها از بهترین روشهای مدیریت اطلاعات در سازمانهاست که در آنها سعی براین است که نیازهای اطلاعاتی دپارتمانهای متفاوت تحت یک بستر واحد در حداقل زمان ممکن و با حذف اقدامات موازی تهیه و در اختیار گذاشته شود.
nERP نماینده نسل جدیدی از سیستمهای اطلاعاتی است که اطلاعات سازمان را با استفاده از فناوری اطلاعات در تمامی حوزه ها به صورت یکپارچه و با ساختاری شناور جمع آوری نموده و با استفاده از برنامه ریزیهای خاص ، در اختیار کاربران در تمامی سطوح سازمان قرار میدهد.
***7
nدانش (Knowledge)
nدانش (دانایی): مجموعه ای از شناختها و مهارتهای لازم برای حل یک مساله است. اگر اطلاعاتی که در دست است بتواند مشکلی را حل کند، میتوان گفت دانش وجود دارد. ضمن آنکه دانش باید امکان تبدیل به دستورالعمل اجرایی و عملی شدن را داشته باشد.
nدانش عبارت است از بهره گیری از داده ها و اطلاعات آمیخته با مهارتها ،شایستگیها،عقاید،ادراکات،تعهدات و انگیزه های نیروی انسانی سازمان.
nدانش به مثابه دارایی سازمان تلقی می شود.
nدر دهه های 80 و 90 شرکت موفق شرکتی بود که می دانست چه کند ولی شرایط جدید این تعریف را تغییر داده است : شرکت موفق ، شرکتی است که می داند چگونه کارهای نو را بهتر و سریعتر انجام دهد و این نقش تعیین کنند دانش در اقتصاد فراصنعتی را نشان میدهد.
n مدیریت دانش ، مدیریت سرمایه های فکری سازمان است.منشا اصلی سرمایه های فکری سازمان عبارت انداز: بخش درونی که در وجود انسانها به عنوان “دانش نهان” نهفته است و بخش بیرونی که شامل مستندات و گزارشها، تکنولوژی و سیستمهاست که در سازمان دانش آشکار را شکل میدهد.
n“مدیریت دانش” در وهله اول باید خلا دانشهای سازمان را شناسایی کند.
***11
nبر اساس یافته های تحقیقاتrosemann و chan در سال 2001 پنج گروه دانش بشرح ذیل مد نظر قرار گرفته اند.
n1- دانش کسب و کار شامل کلیه موارد و اجزاء کسب وکار که در مدیرت پروژه ERP مد نظر قرار می گیرند.
n2- دانش فنی شامل کلیه موارد و ملزومات درخصوص مسائل فنی که در مدیریت پروژه ERP مد نظر قرار می گیرند.
n3- دانش محصول شامل کلیه اطلاعات لازم از محصول در خصوص اتخاذ پیاده سازی یک راه حل مشخص
n4- دانش سازمان شامل خصوصیات منحصر بفرد در یک سازمان از قبیل رویه ها ، مقررات ، فرهنگ سازی و اندازه سازمان
n5- دانش مدیریت پروژه شامل مدیریت منابع انسانی ، زمان و هزینه که جهت برآوردن اهداف یک پروژه ERP مد نظر قرار می گیرند