***2
lتارخچه و تعریف یک سیستم خبره
lگذری بر سیستمهای خبره (Expert Systems)
lاشاره :
l<استدلال> در میان اهل فن و صاحبان اندیشه تعاریف و تفاسیر متنوعی دارد. در نگاهی کلی، استفاده از دلیل و برهان برای رسیدن به یک نتیجه از فرضیاتی منطقی با استفاده از روشهای معین، تعریفی از استدلال تلقی میشود؛ تعریفی که البته با دیدگاههای فلسفی و گاه ایدهآلگرایانه از استدلال تفاوت دارد. با این حال موضوع مهم و اساسی در اینجا بحث در چیستی و چرایی این دیدگاهها نیست، بلکه در مورد نحوه طراحی سیستمهای با قدرت استدلال، با هر تعریفی، برای رسیدن به مجموعهای از تصمیمات منطقی با استفاده از مفروضات یا به طور دقیقتر دانشی است که در اختیار آنها قرار میگیرد. سیستمهایی خبره (expert systems) اساسا برای چنین هدفی طراحی میشوند.
***3
lتارخچه و تعریف یک سیستم خبره
lگذری بر سیستمهای خبره (Expert Systems)
lاشاره :
l<استدلال> در میان اهل فن و صاحبان اندیشه تعاریف و تفاسیر متنوعی دارد. در نگاهی کلی، استفاده از دلیل و برهان برای رسیدن به یک نتیجه از فرضیاتی منطقی با استفاده از روشهای معین، تعریفی از استدلال تلقی میشود؛ تعریفی که البته با دیدگاههای فلسفی و گاه ایدهآلگرایانه از استدلال تفاوت دارد. با این حال موضوع مهم و اساسی در اینجا بحث در چیستی و چرایی این دیدگاهها نیست، بلکه در مورد نحوه طراحی سیستمهای با قدرت استدلال، با هر تعریفی، برای رسیدن به مجموعهای از تصمیمات منطقی با استفاده از مفروضات یا به طور دقیقتر دانشی است که در اختیار آنها قرار میگیرد. سیستمهایی خبره (expert systems) اساسا برای چنین هدفی طراحی میشوند.
lالف: فراگیری دانش
lب : نمایش دانش
***4
یک مشکل عمده در ارتباط با به کارگیری دانشHeuristic آن است که نمیتوان در حل همه مسائل از این نوع دانش استفاده کرد. به عنوان نمونه، نمودار (شکل 1) به خوبی نشان میدهد که جلوگیری از حمل سموم خطرناک از طریق خطوط هوایی با استفاده از روش Heuristic امکانپذیر نیست.
***5
lنقش منابع هوشمند در مدیریت دانش
lدر این بخش، یک مدل مفهومی از کارایی مدیریت دانش در سازمانهایی که با ترکیبی از نقش عوامل هوشمند و منابع سیستم های هوشمند حمایت میشوند، ارائه میشود. این مدل به دو بخش تقسیم میگردد:
l۱) بخش ابزارهای فنی برای تعیین مشخصات منابع سیستمهای هوشمند.
l۲) بخش عوامل هوشمند که وظیفه آنها تمرکز بر نقششان در عملکرد سازمانی میباشد
***6
lدر این بخش:
lارتقای دانش از طریق ابزارهای فنی
lتکنولوژی اطلاعات
lسیستمهای حمایت از تصمیمات استراتژیک
lدانش کسب شده به وسیله عوامل هوشمند
lتلاشهای یادگیری
***7
l● ارتقای دانش از طریق ابزارهای فنی
lابزارهای متنوعی وجود دارند که میتوان از آنها برای ایجاد ارتباطات آموزشی یا یادگیری، مدلهای توصیفی، و همچنین کنترل مدیریت دانش استفاده کنیم. ابزارهای یادگیری جدیدی در حال ظهور هستند که ابعاد فنی بر قابلیتهای فکری انسان ارائه میکنند، به این معنی که مکانیسمی برای ایجاد سیستمهای پایدار مدیریت دانش ارائه میکنند