***2
•1- نظام احتمالاً در کار کتابخانه ها اختلالاتی ایجاد نماید و در وضعیت کنونی توسعه دهندگان خدمات عمومی و رایگان آنها تغییراتی ایجاد کند. همانطور که IFLA در یکی از مقالاتش هشدار داد که کتابخانه ها باید تصمیمات اخیر سازمان تجارت جهانی (WTO) که به شدت بر جریان های توسعه ی خدمات کتابخانه ای در آینده مؤثر خواهد بود را به اجرا درآورند.
***3
•به منظور توسعه ی اقتصاد ملی برای رقابت خارجی و گسترش تجارت بین المللی، WTO توافقنامه ای بین المللی به نام GATS (توافقنامه ی عمومی تجارت خدمات) را پذیرفت. شرایط قرارداد GATS نیازمند کاربرد معاملات ملی برای شرکت های تجارتی خارجی می باشد که خدمات آنها را در کشور پیشنهاد می دهد.
***4
•این بدین معناست که این شرکت ها خدماتی مشابه کتابخانه ها را فراهم می کنند، به طور مثال بازیابی اطلاعات آنلاین، ممکن است همان امور کتابخانه های عمومی را در کشور ایجاد کند، یعنی آنها برای دولتی شرایطی مشابه کتابخانه ها را فراهم می کنند. این موضوع دقیقاً موقعیت کتابخانه ها را همانند موفعیت فراهم آورندگان دست یابی همگانی به اطلاعات را به مخاطره می اندازد.
***5
•2-جامعه کتابخانه ای و متخصصین کتابخانه ها معتقدند که اطلاعات و کارهای فرهنگی نباید به عنوان کالا در نظر گرفته شوند و نباید نظام تجارتی یکسانی را بر آنها تحمیل کرد. جای تأسف دارد که جریان مذاکره ای در WTO اکثراً توسط موسسات بزرگ مدیریت می شود و معمولاً در خفا انجام می گیرد. جوامع کتابخانه ای بین المللی می بایست به منظور موفقیت در کارش با دیگر موسسات غیردولتی نیز قراردادایی را ببندد.
***6
•3- یکی از این پیمان ها اخیراً توسط IFLA بر روی اهمیت رویدادهای دیگر دنیا –دنیای Sunnit بر روی جامعه اطلاعاتی (WSIS) در Geneva در دسامبر 2003 بسته شد. WSIS توسط اتحادیه ارتباطات راه دور بین المللی در ارتباط بنگاه های مختلف un راه اندازی و مدیریت شد. شرکت کنندگان هم شامل بخش های دولتی و هم غیردولتی، همچنین موسسات تجارتی و سازمان های اجتماعی مختلف می شد.
***7
•آنها از نتیجه WSIS تقریباً ناراضی بودند و سازمان های اجتماعی مرکزی و IFLA بیانیه ای را مبتنی بر به رسمی شناختن مقاله ی WSIS منتشر کرد. این بیانیه شروع می شود با هشدار اینکه هیچ تکنولوژی در ارتباط با تأثیرات اجتماعی اش خنثی نیست و اینکه تکنولوژی خنثی تصمیم گیری یک اشتباه است.