***2
تعریف ارتباطات :
واژه « ارتباطات » در جوامع نوین به وسیله همه ،
به کار می رود.این واژه برای توضیح خطاهای اجتماع
به طور کل و سازمانها به کار می رود .
در ادبیات رفتار سازمانی تعریف ارتباطات عبارت است
از انتقال مفاهیم اطلاعات که برای این منظور ،
سمبلهایی را به کار می برند .
***3
هدف ارتباطات
به طور کلی هدف از ارتباطات به وجود آوردن
تغییرات در رفتار یا تغییر در آن دسته از شرایطی
است که سازمان بر آنها کنترل دارد
***4
ارتباطات یک طرفه و دو طرفه
در ارتباطات یک طرفه ، فرستنده بدون انتظار یا دریافت بازخورد از طرف
گیرنده ، ارتباط برقرار می کند . ولی هنگامی که گیرنده به فرستنده بازخورد
دهد ارتباطات دو طرفه است . « هارولد لیویت » و « رونالد میدلر » در
مورد اثرات و اثر بخشی ارتباطات یک طرفه و دو طرفه آزمایشهایی انجام
دادند. نتایج آزمایشها به قرار زیر بود :
1- ارتباطات یک طرفه به نحو قابل توجهی وقت کمتری می گیرد .
2- ارتباطات دو طرفه صحیحتر از یک طرفه است .
3- دریافت کنندگان در ارتباط دو طرفه از خودشان قضاوتشان مطمئنترند .
4- فرستنده در ارتباطات دو طرفه مورد حملۀ بیشتری قرار می گیرد زیرا
دریافت کننده توجه کاملی به ابهامها و اشتباههای وی دارد .
5- با اینکه ارتباط یک طرفه از صحت کمتری برخوردار است ولی منظمتر از
ارتباط دو طرفه می باشد که همواره با سر و صدا و آشفتگی همراه است .
در اغلب مواقع ، مدیران جهت اثر بخشتر شدن ارتباطات مجبورند از هر دو
نوع ارتباط استفاده کنند
***5
« هارولد لیویت » و « رونالد میدلر » در
مورد اثرات و اثر بخشی ارتباطات یک طرفه و دو طرفه آزمایشهایی انجام دادند.