***4
کلیات درس
وظیفه هر سازمانی در این جامعه متحول ایجاد نظم است که در این راستا عامل اساسی مورد نیاز برای نظم بخشیدن به هر سیستمی اطلاعات دقیق و بموقع
می باشد در سراسر تاریخ، هم دولتها و هم سازمانهای بخش خصوصی، به کسب اطلاعات به منظور ایجاد تغییر و همچنین شناخت ساختار اولیه مناسب برای جامعه و سازمان علاقه نشان داده اند مطمئناً اگر اهداف دیگری در کار نباشد هر دو، تشکیلات وسیعی را برای جمع آوری اطلاعات به منظور تداوم بخشیدن به نظم امور نیاز دارند. اطلاعات در گذشته ارزش ناچیزی داشته و در تصمیم گیریها کمتر به کار می رفت. در حالی که امروزه، اطلاعات مهمترین منبع مدیر بعد از عامل انسانی محسوب می شود (تیراف، 1984، ص4) هدف کلی این درس آشنایی داشنجویان با چگونگی استفاده از اطلاعات در امر تصمیم گیری است.
***5
فصل اول
نگاه کلی بر سیستم های اطلاعاتی
***6
سیر تحول سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه
در بررسی فناوری اطلاعات و سیستم های اطلاعاتی در سازمان، مروری بر سیر تکوین آن می تواند دیدگاه دقیقتری را به پژوهشگر ارائه دهد هر چند می توان تاریخ سیستم اطلاعات مدیریت را ه هولریث یا حتی چارلزببیج منتسب دانست، ولی آغاز آن از اواخر دهه 1950 می باشد
***7
در سال 1957، یعنی زمان عبور از عصر صنعتی به عصر اطلاعات، تعداد افرادی که بخش مهمی از کار آنها با اطلاعات و پردازش آن سروکار داشت(کارگران اطلاعاتی)، از تعداد کارگزان صنعتی بیشتر شد.
***8
در دهه 1970 کارکنان اطلاعاتی بیش از پنجاه درصد از نیروی کار را تشکیل میدادند (نمودار 11) (اسپراگ و مک نورلین، 1986،ص2).
***10
پردازش اطلاعات
بعد از 1960، کار بر روی اطلاعات بسرعت رشد کرد. در این زمینه تحقیق بر روی بخش اطلاعات اقتصاد نشان می دهد که از هفده درصد در سال 1950 ناگهان به پنجاه و هشت درصد در سال 1980 افزایش یافت. در حالیک ه در همان دوره، در بخش صنعت از 65 درصد به 27 درصد کاهش پیدا کرد (نمودار11) این آمار و ارقام، از تغییر کاملاً عمیقی در سازمانها حکایت می کند.