***2
ویگوتسکی vigotsky
مطابق نظریه منطقه مجاور رشد ویگوتسکی، سطح رشد کودک را نمیتوان فهمید. مگر آن که سطح رشد واقعی و سطح ظرفیت رشد او را نیز بشناسیم.
مرز مجاور رشد، فاصله ایست میان سطح رشد واقعی که در جریان حل مستقل مسئله تعیین میشود .
و سطح ظرفیت رشدی که از طریق حل مسئله همراه با راهنمایی مربی یا همکاری با شاگردهای تواناتر حاصل میشود
***3
سنجش پویا
هرگاه که یک دانشآموز به تنهایی نمیتواند راه حل مسئله را پیدا کند، به کمک آزمونگر بهرهمند میشود.
به جای محاسبه تعداد تمرینهای لازم برای یادگیری یک موضوع ، میزان راهنمایی و کمک مورد نیاز دانشآموز برای دستیابی به یک مجموعه از قوانین و بکار گیری آنها در یادگیری بررسی شود. به دنبال مقایسه فراگیران با یکدیگر نیستیم.
به دنبال روشهایی هستیم تا به تک تک افراد کمک کنیم تا به سطح معینی از عملکرد برسند.
***4
یادگیری در حد تسلط بلوم
Master lesrning
همه میتوانند یاد بگیرند ولی با سرعتهای مختلف.
***5
منطق پاسخگویی
2. عدم توجه به ابعاد دیگر شخصیت فراگیران
3. نظریه ویگوتسکی
4. سبکهای یادگیری
5. نظریه یادگیری در حد تسلط بلوم
6. نظریه شناختی برونر