***7
ساختار فایل ترکیبی از نحوه نمایش داده ها در فایل ها و عملیات لازم برای دستیابی به داده ها است. ساختار فایل به برنامه کاربردی این امکان را می دهد که داده ها را بخواند ،بنویسد و اصلاح کند.
***8
مشکل اصلی در طراحی ساختار فایل زمان نسبتاً زیادی است که برای گرفتن تطلاعات از دیسک مورد نیاز است. در همه طراحی های ساختار فایل آنچه مورد توجه است به حد اقل رساندن دفعات دستیابی به دیسک و به حد اکثر رساندن احتمال وجود اطلاعات مورد نظر برنامه کاربردی در حافظه است.
***9
هنگامی که درباره فایلی روی یک دیسک یا نوار صحبت می کنیم ،منظور ما مجموعه ای از بایت ها است که در آنجا ذخیره شده اند. فایل در این معنا دارای موجودیت فیزیکی است. یک دیسک ممکن است حاوی صدها و حتی هزاران فایل فیزیکی باشد
***10
برنامه غالباً نمی داند بایت ها از کجا می آیند یا به کجا می روند ، این را می داند که کدام خط را مورد استفاده قرار داده است. این خطوط را معمولاً فایل منطقی می نامند تا از فایل فیزیکی ،که روی دیسک یا نوار قرار دارد متمایز گردد.
***11
هنگامی که شناسه (identifier) فایل منطقی با دستگاه یا فایل فیزیکی ارتباط پیدا کرد ،باید اعلام کنیم که می خواهیم با فایل چه کنیم :
۱) باز کردن یک فایل موجود
۲) ایجاد یک فایل جدید و حذف محتویات موجود در فایل فیزیکی
***12
یکی از پر قدرت ترین ایده ها در یونیکس تعریفی است که از فایل می شود. در یونیکس فایل مجموعه ای از بایت ها است و چگونگی و محل ذخیره آنها هم مهم نیست. همچنین مهم نیست که این بایت ها از کجا می آیند. این نگرش معمولی به فایل موجب می شو کاری را که در سیستم عامل های دیگر به زحمت انجام می شوند ، در این سیستم عامل به راحتی انجام پذیر باشد.
***13
دیسک ها انواع مختلفی دارند :
۱) دیسک های سخت (hard disks)
۲) دیسک های فلاپی (floppy disks)
۳) کارتریج دیسک
۴) دیسک های نوری