***3
یاتاقان هایی که بار اصلی توسط اعضایی که در تماس غلطشی هستند منتقل می شود.
هدف از ساختن یاتاقان غلطشی تحمل نیروهای شعاعی خالص، نیروهای محوری خالص و یا ترکیبی از این دو در حرکات دورانی است.
Slidig cotact ≠ Rollig cotact
***4
تاریخچه:
200 سال قبل از میلاد: کارگران مصری: استفاده ازالمانهای غلطکی
1500 بعد از میلاد: لئورناردو داوینچی: اختراع یاتاقان ساچمای وغلطک استوانه ای.
1800 بعد از میلاد: استفاده در دوچرخه ها
***5
محاسن
روغنکاری آسانتر
فضای محوری کمتر
تحمل نیروهای محوری و شعاعی با هم
براحتی تعویض می گردد
استاندارد بودن و دقت بالا
آگاهی دادن از خرابی بواسطه افزایش صدا
قابلیت نصب در هر وضعیت فضایی
***6
معایب
فضای شعاعی بیشتر
هزینه اولیه بیشتر
صدای بیشتر
حساسیت در برابر کثافات و براده های فلزی
تحمل کم در برابر بارهای شوک و ضربه
محود بودن عمر بدلیل بار خستگی