•برای دانشجویان رشته ی زیست شناسی
***5
•هدف های آموزشی فصل اول
•دانشجویان بعداز خواندن و بررسِی این فصل باید بتوانند:
1: فرایندی که به هنگام حل شدن یک اسید در آب رخ می دهد را
تشریح نمایند.
2: درباره ی شکل هایی که پروتون در آب می پذیرد توضیح دهند
***6
3: اسید ، باز، اسید مزدوج و باز مزدوج را طبق نظریه ی اسید و باز
برونشتد – لوری تعریف کنند.
4: مفهوم خود یونش آب را شرح دهند و عبارت ثابت حاصل ضرب یونی را بنویسند.
5: مفهوم PH را توصیف کنند و با دانستن [H+ ]یا [OH -]
PH ، را محاسبه کنند و علاوه بر آن عملیات معکوس را بتوانند انجام دهند.
***7
6: اسید ها و بازهای متداول را تشخیص دهند .
7: عبارت ثابت تفکیک اسید را برای هر اسید ضعیف در آب بنویسند.
8: [H+] را با آگاهی بر غلظت اسید و Ka ، برای یک محلول اسید ضعیف در آب محاسبه کنند.
***8
6: اسید ها و بازهای متداول را تشخیص دهند .
7: عبارت ثابت تفکیک اسید را برای هر اسید ضعیف در آب بنویسند.
8: [H+] را با آگاهی بر غلظت اسید و Ka ، برای یک محلول اسید ضعیف در آب محاسبه کنند.
***89: عبارت ثابت تفکیک باز را برای یک باز ضعیف در آب بنویسند.
10 :] [H+ را با دانستن غلظت باز و Kb ، برای هر محلول باز ضعیف در آب محاسبه نمایند.
***9
11: چگونگی ارتباط قدرت اسید به ماهیت پیوند X H بطور کلی شرح دهند.
12: قدرت های اسیدی نسبی اکسی اسید ها و اکسی آنیون ها را
پیش بینی کنند.
***10
13: یک اسید یا باز را طبق نظریه ی اسید و باز لویس تعریف کنند.
14: قدرت های اسیدی نسبی نمک های فلزی را با آگاهی بر بار یون فلز و شعاع یونی پیش بینی کنند.
***11
فصل اول
:POH و PH تعریف (1-1
گویند یعنی:PH راH+ منهای لگاریتم غلظت
و من های لگاریتم غلظت PH= -log[H+]
گویند یعنی :POH را OH-
POH=-log[OH-]
***12
محیط های آبی:(2-1
[H+]>[OH-] در محیط اسیدی
[H+]=[OH-]در محیط خنثی
[H+]<[OH-] در محیط های بازی
***13
در تمام محیط های فوق رابطه ی [H+][OH+]=10(-14)
بر قرار است که داریم:
-log[H+][OH-]= -log10(-14) -log[H+]-log[OH-]=14
PH+POH = 14
***14
تعریف اسید و باز لوری_ برونشتد: (3-1
هر جسمی که پروتون از دست میدهد از نظر لوری_برونشتد اسید و هر جسمی که پروتون جذب نماید باز نامیده میشود.