***3
¨با توجه به اینکه در توسعه شبکه های حمل و نقل، جاده و راه آهن از مناطق با شرایط جغرافیایی و آب و هوایی متفاوت عبور می نماید و نیز با توجه به اینکه بسته به کوهستانی و دشت بودن منطقه، آب و هوای گرم و خشک، معتدل، سرد و مرطوب داشتن، تحت معرض مخاطرات متفاوتی از قبیل زمین لرزه، لغزش زمین ، ناپایداری دامنه ها و مخاطرات جوی قرار دارد.
***4
¨مخاطرات زمین و بلایای طبیعی مؤثر در سیر و حرکت قطارها:
¨شبکۀ را ه آهن با توجه به گستردگی آن و عبور از مناطق با شرایط اقلیمی، جغرافیایی و آب و هوائی متفاوت، تحت تأثیر مخاطرات و بلایای طبیعی زمین قرار می گیرد
***5
الف- تعریف مرزهای خطر بر اساس میزان و شدت نیروهای طبیعی (وضع مقررات)
ب - اندازه گیری و ایجاد سیستم کنترلی مناسب جهت تشخیص زمان تبدیل فرایند طبیعی به حادثه
ج- استقرار و پیاده سازی سامانه مناسب در شبکه راه آهن در جهت تشخیص زمان خطر و توقف قطارها (وضع مقررات)
د- مطالعه روشهای مقاومسازی و پیشگیری و اجرای آنها
در خصوص نحوه پیشگیری از آثار مخرب بلایای طبیعی بر روی شبکه راه آهن لازمست برای تک تک مخاطرات چهار گام اساسی زیر طی شود: