***4
چارچوب تجارت الکترونیک از سه سطح عالی تشکیل شده است:
زیرساختار: سختافزار، نرمافزار، پایگاههای دادهای و ارتباطاتی را شامل میشود
که برای انجام وظیفه در قالب خدماتWWW بر روی اینترنت یا پشتیبانیEDI و
سایر اشکال پیامگذاری و پیامگیری بر
روی اینترنت یا سایر شبکههای ایجاد ارزشافزوده (4) بهکار میروند.
2 - خدمات: پیامگذاری و پیامگیری و دامنه گستردهای از خدمات که توانایی پیداکردن
و ارائه اطلاعات (در صورت نیاز در قالب تجاری آن) را فراهم میآورند
و شامل جستجو برای شرکای تجاری بالقوه و همچنین مذاکره و توافق درمورد مبادلات تجاری هستند.
در این چارچوب، تجارت الکترونیک و نتایج حاصل از آن سه زمینه را پوشش میدهند:
امور بازرگانی با گرایش به مصرفکننده نهایی;
تجارت میان شرکتها یا فعالیتهای بازرگانی عمده;
امور تجاری درون سازمانها.
***5
تجارت الکترونیک واژهای است که امروزه در مقالات و ادبیات بازرگانی و
تجارت و رسانههای عمومی بسیار به گوش میرسد.
این پدیده نوین هم به علت نوپابودن و هم به علت کاربردها و
زمینههای بسیار متنوع فعالیت، نزد مراجع گوناگون تعاریف مختلفی دارد.
همچنین تجارت الکترونیک پدیدهای چندرشتهای است که ازطرفی
با پیشرفتهترین مفاهیم فناوری اطلاعات و
ازسوی دیگر با مباحثی مثل بازاریابی و فروش، مباحث مالی و
اقتصادی و حقوقی پیوستگی دارد.
از اینرو تعابیر گوناگونی از آن پدید آمده است.
***6
سازمانها و موسسات علمی و تحقیقاتی و مراکز تجاری معتبر جهانی و پژوهشگران فعال
در زمینه تجارت الکترونیک چندین تعریف از تجارت الکترونیک ارائه کردهاند:
تعریف لینچ و لیندکوئیست: <تجارت الکترونیک به معنای مبادله محصولات و
خدمات درمقابل پول با استفاده از تواناییهای اینترنت است>.[1]
کالاکوتا و وینسون دو پژوهشگر مشهور تجارت الکترونیک
در کتاب خود به نام <مرزهای تجارت الکترونیک> آن را اینطور
تعریف میکنند: <تجارت الکترونیک واژه معادلی است برای خریدوفروش محصولات،
خدمات و اطلاعات بهوسیله زیرساختارهای شبکهای>.[2]