***2
همیشه افرادى هستند که با علاقهى زیادى از ایدههایشان صحبت به میان مىآورند؛ از کارهایى که تا به حال انجام دادهاند و از کارهاى بزرگى که مىخواهند به راه اندازند، مىگویند. بعضى از این افراد همیشه در افکارشان سردرگم هستند. اینگونه افراد رؤیاها و ایدههاشان را مرتب نمىکنند و خیلى وقتها پیش مىآید که حرف قبلى خودشان را تغییر مىدهند؛ یا جور دیگرى آن را بیان مىکنند، یا اصلاً حرف دیگرى مىزنند. آیا مىشود صحبتهاى پراکنده را متمرکزتر و دقیقتر در یک جا نوشت؟
یک کارآفرین مىگوید: «تا چیزى نوشته نشود وجود نخواهد داشت.»
***4
زمان، تلاش، پژوهش و انضباط لازم در تهیه یک برنامهی تجاری، کارآفرین را مجبور میسازد که به پروژه اقتصادی هدفمندانهتر و دقیقتر نگاه کند.
تحلیلهای رقابتی، مالی و اقتصادی که در برنامهی تجاری وجود دارد، کارآفرین را مجبور میسازد که به فرضیات موفقیت پروژهی اقتصادی، موشکافانهتر نگاه کند.
از آنجا که باید در برنامهی تجاری به تمام زوایای پروژهی اقتصادی توجه شود، کارآفرین راهکارهای عملکردی و نتایج قابل انتظار را برای ارزیابان خارج، تهیه و امتحان میکند.
در برنامهی تجاری اهداف را میسنجد و معیارهای سنجشی برای مقایسه پیشبینیها و نتایج واقعی را فراهم میکند.
برنامهی تجاری تکمیلشده، یک ابزار ارتباطی برای منابع مالی خارجی است. همچنین ابزاری برای راهنمایی پروژهی اقتصادی به سوی موفقیت است.
برنامهی تجاری برای تامین کنندگان منابع مالی، مزایای زیر را دارد:
برنامهی تجاری برای منابع مالی، پتانسیل بازار را به دقت بیان میکند و برای به دست آوردن قسمتی از آن بازار راههایی ارایه میدهد.
با استفاده از بیلانهای مالی احتمالی، برنامه تجاری توضیح میدهد که آیا این پروژه اقتصادی نیاز به دریافت وام دارد یا سود ویژهی خالصی دارد.
برنامه، خطرات بحرانی و موارد مهم را با بحثهای موشکافانه مشخص میکند و شانس موفقیت پروژه اقتصادی را افزایش میدهد.
با نگاه کلی به پروژه، برنامهی تجاری دید کامل و فشردهای از اطلاعات لازم برای ارزیابی مالی و تجاری در اختیار منابع مالی قرار میدهد. ]1[
***5
•طرح تجارى یک صفحهاى
طرح تجارى» نوشتن مهمترین چیزى است که براى شروع یک کسب و کار باید تهیه کرد. به قولى «طرح تجارى» براى کارآفرین یک نقشهی راه است. اما براى نوشتن یک طرح تجارى باید از کجا شروع کرد؟ «جیم هوران» که خود را یک کارآفرین مىداند، معتقد است که کار، پیچیده، منابع، محدود و وقت، طلاست. جایى براى اشتباهات بزرگ وجود ندارد؛ ولى نوشتن یک طرح تجارى وقت زیادى مىگیرد. لذا جیم هوران روشى نوین براى نوشتن طرح تجارى و برنامهریزى کارى تدوین نمود و این روش را «طرح تجارى یک صفحهاى» نام نهاد.
***9
در این قسمت ذهن بر روی ماهیت و چیستی کار متمرکز میشود.
بهتر است با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی فردی موضوع را در وسط صفحهای نوشته و هر آنچه به آن مرتبط میشود بر روی کاغذ نوشت. بعد هریک از موضوعات مرتبط را جداگانه در کاغذ دیگری نوشته و سعی کنید باز هم موضوعات مرتبط را پیدا کنید . تا ذهن شما ابعاد دیگری از کار را تداعی کند .
***15
باید سعى نمود در این قسمت از تکنیک «چرا» استفاده کرد. گاهی آنقدر کار بدیهی به نظر می رسد که هرگز این سؤال پرسیده نمیشود، اما بیشتر مواقع، دانستن دقیق چرایی کار به چگونگی آن کمک شایان ذکری میکند.
•چرا این فعالیت ایجاد مىشود؟
•مشتریان چرا از این خدمات و محصولات استفاده مىکنند؟
•چرا بانک و سرمایهگذار و دیگر تأمینکنندگان منابع باید هزینههاى این کار را تأمین کنند؟
***17
برای ذهنانگیزی بیشتر از تکنیک «چه میشود اگر» استفاده شود.
•چگونه منابع تخصیص داده میشود؟
•چگونه هزینهها تأمین میشود؟
• چه توانمندی در تیم کارآفرین وجود دارد؟
•قرار است سرمایه و هزینههاى این فعالیت از کجا تأمین شود؟