***4
توانمند ساختن دانشجویان در ورود به عرصههای تخصصی مهارتی:
• کسب مدارج مهارتی شبکهها مانند MCSE, CCNA, CCIE,…
• راهبری شبکه در سازمان Network Administrator
• طراح معماری شبکه سازمان Networking Architecture Design
• مشاور سفارش و خرید تجهیزات شبکه سازمان
• رعایت امنیت شبکه سازمان Network Security
• برنامهنویسی در محیط شبکه
***5
• مبانی و شرایط تاریخی و اجتماعی فناوری آموزشی
• طراحی فرصتهای یادگیری
• کاربردهای رایانه در آموزش و یادگیری
• نگاهی به ابزار رایانه
• کاربردهای اولیه رایانه
• کاربردهای رایانهای از راه دور: اینترنت
• چندرسانهایهای رایانهای
• ابزارهای مکالمهای ارتباط از راه دور
***8
دید سنتی :
فناوری را دستگاه و ابزاری تلقی میکند جهت گسترش قدرتهای فیزیکی و احساسی
دید جدید :
فناوری وسیلهای است بالاتر از ابزارهای کمکی برای رسیدن به هدف و فعالیتی انسانی
فناوری پلی است بین استعداد و قدرت
***10
تعریف فناوری ( تکنولوژی )
زمینهای عقلانی جهت اطمینان از مهارنمودن طبیعت فیزیکی به وسیله انسان از طریق کاربرد قوانین علمی شناختهشده
2- سیستمهایی که گروههای کوچکی با مهارتهای فنی و سلسله مراتب منظم آنها را طراحی نموده تا گروههای بزرگ، وقایع و ماشینآلات را تحت کنترل خود درآورند.
***11
3- پال ستلر :
کلمه فناوری در لاتین به معنای یافتن یا ساختن است . بر خلاف تصور تنها به استفاده از ماشین آلات اطلاق نمیشود بلکه به هر هنر و مهارت عملی که از دانش علمی استفاده میکند، گفته میشود .
4- جیمز فین:
•فناوری روشی است جهت برخورد با مشکلات با در نظرگرفتن اهمیت و جذابیت آن
•علاوه بر ماشینآلات، شامل فرآیندها، مدیریت، و سازوکارهای کنترل انسانی و غیر انسانی است.
***12
5- هایمن ریکاور:
علم با فناوری یکسان نمیباشد:
• علم با کشف و ارتباطات حقیقی در مورد پدیدههای قابل رؤیت در طبیعت مرتبط است.
• فناوری با ابزار و روش انجام کارها یعنی با روشهایی سروکار دارد که انسان مدرن جهت اقزایش قدرت فکری و بدنی خود آنها را به وجود آورده است.
• الزامی بودن حذف عوامل انسانی در رسیدن به هدف در روشهای علمی
• فناوری عمل و اجراست و نیاز به توجه عوامل انسانی دارد.
***13
فناوری آموزشی: کاربرد سیستمها ، فنون و وسایل کمکی برای بهبود فرایند یادگیری انسان است .
4 ویژگی فناوری آموزشی:
1- تعریف هدفهایی که دانش آموز بر آنها دست یابد .
2-کاربرد اصول یادگیری در تجزیه و تحلیل و سازماندهی موضوع مورد مطالعه دانش آموز .
3- انتخاب و استفاده از رسانه های مناسب برای ارائه مطالب .
4- استفاده از کارایی درسها و مواد .
***14
1- هیأت فناوری تدریس درآمریکا فناوری تدریس را به دوصورت تعریف کرده است:
الف) رسانه هایی که درنتیجه انقلاب ارتباطی بوجودآمده و می توان برای رسیدن به اهداف آموزشی درکنار معلم، کتاب درسی و تخته آنها را به کار برد.
ب) روشی نظامدار جهت طراحی، ارائه و ارزشیابی کلیه مراحل یادگیری و آموزشی با توجه به اهداف مشخص و بر اساس نتایج تحقیق درباره یادگیری و ارتباطات انسانی و بهکارگیری منابع انسانی و غیر انسانی برای ارائه آموزش مؤثرتر