***4
فرض تحقیق:
ایران در تولید و صادرات اقلام گروه صنایع غذایی دارای مزیت نسبی است.
هدف تحقیق:
شناسایی و تعیین مزیت نسبی در گروه صنایع غذایی (کالاهای منتخب) و بررسی عملکرد صادراتی آن طی چند سال اخیر
روش تحقیق:
در این تحقیق از روش کاربردی مزیت نسبی آشکار شده که اولین بار توسط بالاسا ارائه شده استفاده شده است
***5
lنظریات مزیت نسبی در زمینه تجارت بین الملل
lآدام اسمیت: توجیه اقتصادی تجارت را بر مبنای اصل تقسیم کار و تخصص بنیان نهاد.
lدیوید ریکاردو: مزیت نسبی را در چهار چوب نظریه ارزش- کار ارائه کرد.
lهابرلر: مزیت نسبی را بر اساس نظریه هزینه فرصت تشریح کرد.
lهکشر اهلین: این نظریه بر اختلاف میان موجودی عوامل و شدت کاربرد عوامل استوار است.
lلیندر: این نظریه درباره تجارت کالا در دو کشور بدون در نظر گرفتن مسیر تجارت بحث می کند.
***6
lتمایز میان مزیت نسبی از لحاظ نظری و کاربردی و عوامل موثر بر آن
مفهوم نظریه مزیت نسبی از لحاظ نظری
مفهوم نظریه مزیت نسبی از لحاظ کاربردی
عوامل تعیین کننده مزیت نسبی
***8
مطالعات کاربردی انجام شده
جعفری صمیمی احمد، شفیعی شهریار، (1380) بررسی مزیت نسبی اشتغال زایی، صادراتی و ارزش افزوده ای صنعت نساجی در استان مازندران
ابراهیمی سالاری تقی، (79-1370) بررسی کمی مزیت نسبی صادراتی کنستانتره میوه استان خراسان
فرح بخش، ندا - نوروزی، بیتا (1380) تجزیه و تحلیل توانمندیهای تولیدی و صادراتی صنایع غذایی ایران