***3
پیشینه مکاتب
بررسی های تاریخی نشان می دهد که در مورد چگونگی اداره سازمان ها (واحدهای تجاری / اداری) پیشینیان از جمله : مصریان ، چینی یان، ایرانیان، رومیان و آلمان ها و دیگران دارای بینیش ها و سیستم های خاص و متناسب با سازمان های اداری و تجاری خود بوده اند. . دوره ای که دانش مدیریت از ابتدای شکل گیری تاکنون طی نموده است و همچنین کلیه نظراتی که تا حال از طریق دانشمندان و محققان این علم ارائه شده است را در سه مکتب کلی می توان خلاصه نمود.
***4
انواع مکاتب مدیریت:
-کلاسیک
– مدیریت علمی
– مدیریت اداری
- مدیریت بوروکراسی
- نئوکلاسیک
-روابط انسانی
-سلسله مراتب نیازهای مازلو
-تئوری X Y
***5
مکتب کلاسیک شامل 3 نظریه ذیل است:
نظریه مدیریت علمی(Scientific Management Theory)
نظریه مدیریت اداری(اصول گرایان یا وظیفه گرایان)
(The Process Theory of Management)
نظریه بوروکراسی(The Theory of Bureaucracy)
***6
نظریه مدیریت علمی:
اواخر قرن سیزدهم شمسی مقارن با اواخر قرن نوزدهم میلادی، گروهی تلاش کردند اصول مدیریت را با به کارگیری روش های مهندسی در «طراحی شغل» علمی تر سازند. برای این منظور مطالعات اولیه روانشناسان صنعتی که «رویه های آزمایشی انتخاب پرسنل» را به کار می بردند به آنها کمک کرد. این گروه تلاش خود را بر «طراحی اثربخش کارکنان » متمرکز کردند.
***7
اصول بنیادینی که تیلور (frederick Tylor) در برخورد علمی با مدیریت نهفته میدید عبارتند
جایگزینی اصول علمی به جای محاسبات سرانگشتی
کسب هماهنگی در فعالیت های گروهی به جای تشتت در عمل (کارتیمی)
جلب همکاری افراد به جای آشفتگی حاصل از فردگرایی (وحدت)
کار و تلاش برای به حداکثر رساندن بازده (بهره وری)
تلاش به منظور ارتقاء سطح رشد تمام کارکنان برای ترقی روزافزون خود و سازمان (آموزش و توسعه نیروی انسانی)