***2
مدیریت پروژه
(PROJECT MANAGEMENT)
هدف:
ارائه اجزای برنامهریزی و روشهای هدایت برنامههای پروژه و ارتباط آنها با یکدیگر به گونهای که اهداف پروژه حاصل گ
مقدّمه:
• تعاریفی از پروژه (PROJECT)
• تعاریفی از مدیریت (MANAGEMENT)
• تعاریفی از مدیریت پروژه (PROJECT MANAGEMENT)
• تعریف سیستم (SYSTEM)
تعریف سیستم مدیریت پروژه (PROJECT MANAGEMENT SYSTEM
***3
فعالیتهای عمده و اصلی سازمان
عملیات دورهای و مداوم
- پروژه
•مجموعه تلاشهای موقّتی برای تحقق یک تعهّد و ایجاد یک محصول یا ارائه خدمات مشخص است.
•موقّتی: پروژه در زمانهای معین شروع و خاتمه مییابد.
•مشخّص: خدمت یا محصول مورد نظر کاملاً تعریف شده و روشن بوده و از سایر موارد مشابه متمایز است.
***4
•تعاریفی از پروژه (PROJECT)
•مجموعهای از وظایف (task) که فقط یک بار انجام (کامل) میشود. به عبارت دیگر، هر پروژه منحصر به فرد است.
•مجموعه تلاش جدیدی است که باید در زمانی مشخص، با کیفیت مشخص و با هزینهای مشخص به پایان برسد.
•پروژه دارای مشخصات ذیل است:
- دارای هدف معین است که در چهارچوب مشخص باید به آن رسید.
- زمان شروع و ختم مشخص دارد.
- بودجه آن محدود است.
- منابع در دست را مصرف میکند.
- جدید است.
***5
تعاریفی از مدیریت (MANAGEMENT)
•برنامهریزی و هدایت به سوی هدف. پس مشخص میگردد که هدفگذاری از فعالیتهای مدیریت نیست، بلکه در حیطه رهبری (LEADERSHIP) قرار دارد.
•فعالیتهای عمده مدیریت شامل برنامهریزی، سازماندهی، اجرا و کنترل است.
تفاوت بین یک رهبر و یک مدیر در این است که،
رهبر میگوید:
- چه چیزی درست است؟ (What is the right thing)
و مدیر میگوید:
- چگونه چیزی را درست انجام دهیم؟ (How to do the thing right)
***6
تعاریفی از مدیریت پروژه (PROJECT MANAGEMENT)
•برنامهریزی و هدایت تلاشی (کاری/ فعالیتی) در چهارچوب مشخص زمان، هزینه و کیفیت به سوی هدف.
•مدیریت پروژه در برگیرنده برنامهریزی، هدایت (سازماندهی، اجرا، کنترل) در مورد تلاشی مشخص (محدوده کار) است که باید محدودیتهای زمان، هزینه و کیفیت را رعایت کند تا به هدف یا اهداف آن تلاشها نائل آید.
مدیریت پروژه شامل برنامهریزی، نظارت بر پیشرفت و هدایت پروژه است
***7
تعاریفی از مدیریت پروژه (PROJECT MANAGEMENT)
( ادامه)
•برنامهریزی (PLANNING) : نصب آرمان، تعریف پروژه و سازماندهی تیم. (تصمیمگیری در مورد آنچه که باید انجام شود)
•زمانبندی (SCHEDULING) : نیروی انسانی، پول و منابع را به فعالیتهای مشخص تخصیص داده و فعالیتها را به هم ربط میدهد. (تخصیص منابع جهت انجام فعالیتها در یک مقیاس زمانی)
•نظارت (MONITORING) : جمعآوری دادهها و ارائه گزارشات درباره وضع موجود (و گاهاً حضور).
•کنترل (CONTROLLING) : منابع، هزینهها، کیفیت و بودجه را منعکس میکند. همچنین، اصلاحات و تغییرات در برنامهها ایجاد کرده و منابع را با توجه به زمان و هزینه مورد نیاز، شیفت میدهد. (تجزیه و تحلیل وضع موجود، مقایسه با برنامه و تصمیمگیری در مورد کارهای بعدی)
***10
تعریف سیستم (SYSTEM)
مجموعهای از اجزاست که در راستای هدف مشخصی با هم مرتبطند.
تعریف سیستم مدیریت پروژه
(PROJECT MANAGEMENT SYSTEM)
مجموعهای از اجزاست که در راستای مدیریت پروژه با هم مرتبطند.
ساختار دانش مدیریت پروژه (PMBOK)
(PROJECT MANAGEMENT BODY of KNOWLEDGE)
برخی اظهار نظرهای فنی در مورد مدیریت پروژه است که توسط انستیتوی مدیریت پروژه (PMI) توسعه یافته است.
***12
منافع اجرای سیستم مدیریت پروژه
•تعیین مسئولیتهای اجرایی در قبال فعالیتهای تعریف شده
•طبقهبندی گزارشات
•تعیین محدودیتهای زمانی برای تهیه برنامه
•پیدا کردن گلوگاهها و مشکلات، پیش از وقوع آنها
•بهبود تخمینها برای پروژههای بعدی
•دانستن اینکه در چه زمانی نمیتوان به اهداف پروژه دست یافت